مرکز آموزش

بیسیم واکی تاکی چیست ؟

بیسیم واکی تاکی چیست ؟

بيسيم های واکی تاکی چيست؟

بیسیم واکی تاکی آیا تا حالا شده که بخواهید با شخصی که در یک مکان قرار دارید ولی از آن دور هستید بتوانید به راحتی و در کسری از ثانیه ارتباط برقرار کنید ؟

یکی از انواع راه هایی که میتوان از راه دور با شخصی ارتباط برقرار کرد استفاده از تلفن همراه است اما تلفن همراه در حین سریع و ساده بودن هزینه هایی را نیز برای ما متحمل میشود. بهترين و ساده ترين وسيله ای که بتوان با آن ارتباط سريع و با کمترين هزينه را داشت، استفاده از بيسيم های واکی تاکی است.

حال به چيستی واکی تاکی و کاربرد آن می پردازیم:

تاریچه ای کوتاه از بیسیم

بيسيم های واکی تاکی، اولين بار توسط يک فرد کانادايی به نام دونالد هينگز ساخته شده است. واکی تاکی ها يک وسيله قابل حمل هستند که امواج راديويی را به صورت دو طرفه مخابره می کنند.

اين وسيله در سال 1937 براي اولين بار ساخته شده است که در جنگ جهانی دوم توسعه يافت. دونالد هينگز نام سيستم اختراعی خود را packset ناميد که با گذشت زمان نام او را به واکی تاکی تغيير دادند. اين وسيله در سال 2001 به عنوان ملزومات جنگی شناخته شد.

c-58 اولين واکی تاکی ساخت هينگز است که براي اولين بار در سال 1942 در جنگ استفاده شده است.

ايالات متحده به صورت گسترده از واکی تاکی استفاده مي کرد و اولين توليد واکی تاکی موتورولا به نام SCR-300 توسط ايالات متحده استفاده شد که اين واکی تاکی را شرکت Galvin (پيشرو موتورولا) ساخته بود.

بیسیم یا واکی تاکی ؟ تفاوت تنها در کلمات

واکی تاکی ها علاوه بر اينکه می تواند امواج را دريافت کند، خاصيت فرستندگی امواج را نيز دارا می باشد.

اولين واکی تاکی که ساخته شده بود در ابعاد بزرگ بود و برای حمل آن بايد از کوله پشتي استفاده ميشد اما امروزه اين وسيله در ابعاد کوچکتر به اندازه يک تلفن همراه ساخته شده تا به راحتی قابل حمل باشد.

ميتوان به کمک بیسیم واکی تاکی به سادگی و بدون هيچ قطعی صدايی با دوستان و آشنايان در محدوده برد دستگاه ارتباط برقرار کرد. اين وسيله درموارد مختلفی مانند ارتش، راديوهای آماتوری، آفرودگردی گروهی و به صورت شخصی استفاده نمود.

تعداد زيادی دستگاه های بيسيم واکی تاکی می توانند در يک کانال مشخص کار کنند ولي فقط يک دستگاه می تواند امواج راديويی را ارسال کند و بقيه بيسيم ها می توانند فقط دريافت کننده امواج باشند.

به صورت پيشفرض روی حالت دريافت کننده امواج تنظيم شده است و اگر قصد داريد که ارتباط برقرار کنيد با نگهداشتن کليد PTT مي توانيد دستگاه از حالت دريافت کننده خارج کرده و به حالت ارسال کننده امواج تبديل کنيد و پيغام خود را ارسال کنيد.

بیسیم مجاز و و بیسیم غیر مجاز

بیسیم یا واکی تاکی به دو صورت مجاز و غيرمجاز تقسيم ميشوند که از دستگاه های غيرمجاز در پايگاه های نظامی و گروه های امنيتی سطح بالای کشور قابل استفاده است.

از بيسيم های مجاز در موقعيت های مختلف اجتماعي مانند: همايش ها، نمايشگاه ها، کارخانه ها و… استفاده ميشود. براي مثال شما برگزارکننده يک نمايش هستيد و بايد بين افراد برگزارکننده يک ارتباطی وجود داشته باشد که اين بيسيم ها يک وسيله ارتباطی مناسب و بدون هزينه براي شما هستند و کار کردن با اين نوع واکی تاکی ها بسيار ساده است.

مشاغل مختلفی همچون: کوهنوردها، ماموران پليس، شرکت های امنيتی، آتش نشانی، رستوران ها، کافی شاپ ها، بيمارستان ها و مراکز درمانی، تورليدرها، آفروده و ديگر مشاغل برای برقراری ارتباط استفاده ميکنند.

مزیایی از جمله: “نيازمند نبودن به هيچگونه تجهيزات جانبی مانند دکل مخابراتی، فرستنده مادر و سانترال، عدم شماره گيری همانند تلفن همراه و برقراری سریع تنها با فشردن کليد PTT از بيسيم های مجاز وجود دارد که اکثر مشاغل را مجاب به استفاده از واکی تاکی ها میکنند.

چگونه مي توانيم از دستگاه خود به درستي نگهداري کنيم؟

بيسيم يک دستگاه الکترونيکی حساس است که با استفاده و نگهداری درست از آن می توان عمر آن را افزايش داد و در صورت عدم رعايت اصول نگهداری درست متحمل هزينه های اضافی تعميرات و اتلاف وقت خواهيد شد.

در زير به بررسي نکاتی می پردازيم که با رعايت آنها می توان از بروز چنين مشکلاتی جلوگيری نمود.

1) در زمان هايی که برای مدت طولانی از دستگاه استفاده نمی کنيد باطری آن را خارج کنيد.

2) برای مدت طولانی در برابر نور خورشيد قرار ندهيد.

3) تا زمان کامل شدن شارژ، دستگاه را از پايه شارژ يا شارژر جدا نکنيد.

4) به دليل حساسيت بالاي بردهای الکترونيکي از پرتاب کردن و يا زمين افتادن بیسیم خودداری کنيد.

5) از تعمير و دستکاری توسط افراد فاقد صلاحيت اجتناب کنيد.

6) از لوازم و قطعات فابريک و اصلي استفاده کنيد.

7) پس از قرار گرفتن در آب باطري آن را خارج کرده و دستگاه را خشک کنيد.

8) قبل از استفاده برای اولين بار آن را کاملاً شارژ کنيد تا توان باطری به حداکثر کارايی برسد.

9) در زمان شارژ کردن باطری آن را خاموش کنيد.

10) حتی اگر دستگاهتان ضدآب است در جاهای رطوبتی آن را قرار ندهيد.

11) در جاهايی که امکان انفجار وجود دارد از واکی تاکی خود استفاده نکنيد.

12) به هيچ عنوان از باتری های فيک و تقلبی استفاده نکنيد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *