مرکز آموزش

بیسیم آنالوگ یا دیجیتال؟

بیسیم آنالوگ یا دیجیتال

بیسیم آنالوگ یا دیجیتال؟

بیسیم آنالوگ یا دیجیتال؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایا و معایب واکی تاکی های آنالوگ و دیجیتال بپردازیم. با توجه به افزایش استفاده روزافزون استفاده از شبکه های بیسیم و اشغال شدن باندهای فرکانسی، واکی تاکی های دیجیتال در حال کسب محبوبیت و رقابت با واکی تاکی آنالوگ هستند.

در ابتدا اگه هرگونه سوالی درباره بیسیم یا واکی تاکی های مختلف دارید بهتره به بیسیم واکی تاکی چیست ؟ سر بزنید.

به طورکلی بیسیم ها چه از نوع آنالوگ یا دیجیتال با استفاده از موج فرکانس بسیار بالا Very high frequency به اختصار VHF یا فرکانس فوق العاده بالا Ultra high Frequency به اختصار UHF استفاده می کنند و تفاوت در روش کدگذاری بر روی فرکانس است.

به عبارت دیگر، واکی تاکی آنالوگ از مدولاسیون فرکانس(FM) برای کدگذاری سیگنال صوتی در یک موج حامل استفاده می کند اما بیسیم های دیجیتال قبل از مدولاسیون فرکانس یک مرحله به صورت صفر و یک کدگذاری می شوند که همین امر باعث برتری واکی تاکی های دیجیتال از آنالوگ می شود.

مقایسه بیسیم آنالوگ و بیسیم دیجیتال

طول عمر

به طور کلی طول عمر باطری بیسیم های دیجیتال با توجه به مکانیسم کاری آنها بیش تر و طولانی تر است پس اگر اسفاده شما از بیسیم واکی تاکی بیش از 8 ساعت به طور مداوم است استفاده از بیسیم واکی تاکی دیجیتال مناسب تر است.

شفافیت صدا

شفافیت صدای بیسیم های دیجیتال نسبت به بیسیم های آنالوگ بیش تر است. به طور کلی واکی تاکی آنالوگ هر پیامی را که توسط میکروفون دریافت کنند انتقال می دهند اما قابلیت حذف صدای پس زمینه و نویز را هم دارند اما دستگاه های دیجیتال پیام شما را به کدهای صفر و یک تبدیل می کنند و پیام کمی به حالت رباتیک به نظر می آید.

پوشش دهی و برد آنتن دهی

هر دو واکی تاکی آنالوگ و دیجیتال در شرایط مشابه به طور مثال اگر هر دو بیسیم دارای 8 وات خروجی و در محیط یکسان قرار گرفته باشند اگر دارای 3 کیلومتر برد آنتن دهی باشند سیگنال بیسیم دیجیتال به دلیل شکل صفر و یکی تا پایان 3 کیلومتر به صورت یکدست ادامه دارد اما سیگنال واکی تاکی آنالوگ به دلیل موج سینوسی که دارند در طول مسیر به مرور ضعیف می شود اما برد آنتن دهی هر دو بیسیم یکسان و تفاوت در قدرت صداست.

تعداد و ظرفیت کانال های ارتباطی

در بیسیم های واکی تاکی آنالوگ هر کانال کل پهنای باند آن فرکانس را اشغال می کند(مثلا کانال اگر روی فرکانس 400 مگاهرتز) تنظیم شود این فرکانس کاملا اشغال می شود و امکان تعریف کانال دیگری بر روی آن نیست اما در بیسیم دیجیتال شما می توانید بر روی یک فرکانس مشخص از طریق تعریف کدهای IP مختلف کانال های متعددی تعریف کنید و از این طریق افراد بیش تری می توانند از یک پهنای باند یکسان و بدون نگرانی درباره حریم خصوصی، مکالمه ی منحصر به خود را داشته باشند.

برخی از مزیت های بیسیم های دیجیتال

  • شفافیت و وضوح صدا
  • درای مکان یاب داخلی (GPS) برای مشخص کردن موقعیت بیسیم
  • دارای قابلیت شنود مکالمات و تماس ها از راه دور (توسط مرکز دیسپاچینگ)
  • قابلیت برقراری تماس فردی به صورت خصوصی و تماس گروهی
  • قابلیت ارسال صوت همراه با دیتا دیسک زمان
  • قابلیت اتصال به شبکه تلفن شهری
  • قابلیت تعریف کدهای IP خاص هر کاربر برای ایجاد ارتباط VIP

آیا واکی تاکی های آنالوگ و دیجیتال را می توان با هم هماهنگ کرد؟

هیچ کدام از واکی تاکی های آنالوگی قابلیت دریافت یا ارسال سیگنال دیجیتال را ندارند اما بسیاری از بیسیم های دیجیتال می توانند آنالوگ قرار بگیرند و قادر به ارسال و دریافت سیگنال آنالوگ شوند و شما از این طریق می توانید با واکی تاکی های آنالوگ هماهنگ شوید و ارتباط برقرار کنید.

جمع بندی

شاید بتوان گفت که واکی تاکی های آنالوگ در چند سال آینده به تدریج جای خود را به دستگاه های دیجیتال بدهند اما این روند به دلیل بالا بودن قیمت بیسیم های دیجیتال و همچنین محدود بودن این نوع بیسیم ها مخصوصا در کشور ایران و ممنوعیت استفاده از آنها به صورت آماتوری بسیار کند و محدود خواهد بود اما ارگان های دولتی و غیررسمی می توانند از طریق اخذ مجور از سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به خرید و استفاده از این بیسیم ها اقدام نمایند.

برخی از محصولات آنالوگ و دیجیتال در فروشگاه اینترنتی فراسیم

بیسیم واکی تاکی موتوکام مدل Motocom MC666

بیسیم واکی تاکی طنین مدل GP89

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *